Digitale editie Biothlon Battle breekt alle records
Met 480 deelnemers en een sponsoropbrengst van € 38.048,- is de digitale editie van de Biothlon een groot succes geworden. Tussen 21 mei en 3 juni legden de deelnemers vanuit huis een afstand van 5 of 10 KM af. Daarnaast haalden ze sponsorgeld op voor het Bio Vakantieoord, waar gezinnen met meervoudig gehandicapte kinderen kunnen genieten van een onbezorgde vakantie. De vorige editie van de Biothlon vond plaats in 2019. Toen verscheen een kleine 400 deelnemers aan de start.
Corona zet aan tot vernieuwing
Voor het tweede jaar op rij mocht de Biothlon vanwege de coronamaatregelen niet plaatsvinden bij het Bio Vakantieoord. De organisatie bouwde het sportevenement om naar een digitale variant, om toch geld in te kunnen zamelen voor het Bio Vakantieoord. Met een online platform en een app werden tussenstanden om de snelste tijd en de hoogste sponsorbedrag gedeeld en de competitie aangewakkerd. Doordat bioscopenteams van Pathé, Vue Cinemas en Kinepolis zich massaal inschreven, kreeg het evenement een landelijke dekking.
Sport verbroedert
In plaats van één groot sportfestijn, transformeerde de Biothlon Battle in 72 kleine sportevenementjes door het hele land. De deelnemers legden in teamverband hun afstand af en deelden daarvan foto’s en filmpjes met de andere teams. Voor velen was het de eerste keer in anderhalf jaar tijd dat zij weer met collega’s bij elkaar kwamen. Frans Wientjes, directeur van het Bio Vakantieoord: “Het coronajaar dwingt ons om de Biothlon digitaal te doen en mensen op gepaste afstand te houden. Dat er met die kleine sportactiviteitjes door het hele land heen toch zoveel energie en verbinding met het Bio Vakantieoord ontstaat, is waanzinnig!”
En de winnaars zijn…
De deelnemers streden om awards om de snelste tijd, het hoogste sponsorbedrag en de publiekslieveling. De Speedy Gonzales-Award voor de snelste renners op de 10 KM ging naar Rick Stammes en Elise Maatkamp en op de 5 KM naar Gill van der Staak en Melissa van der Kolk. De Kaskraker-Award voor de hoogste opbrengst werd met een bijdrage van € 3.707,- gewonnen door Lions Ostrabeke. Team Trio-Bio-Idiotics won dankzij hun ludieke filmpje, foto’s, merchandise en een krantenbericht terecht de Publiekslieveling-Award.